torsdag 22 januari 2009

Vägning och delmål

Jag sa att jag skulle återkomma när jag var på bättre humör = ) men det tog lite tid. Idag är jag ledig. I helgen, från och med i morgon bitti, ska jag åka på ett "specialuppdrag" för jobbet och bli borta till tisdag. Om jag vore agent 007 skulle det vara spännande. Nu är det bara välbetalt!

Vikten
Därför vägde jag mig nu på morgonen och vågen visade 90,9. Bra bra!

Mina delmål
När jag i somras började med LCHF gjorde jag det inledningsvis psykologiskt på samma sätt när jag för många år sedan bantade. Nämligen att jag skrev en datumlista över hur jag skulle gå ner i vikt.
23/6 - 0.5 kg
30/6 - 1 kg
osv
Jag läste sedan Anna-bloggen där hon skriver
Det jag INTE har gjort är att bestämma datum när jag ska ha nått dessa mål, jag vet ju att jag kommer att nå dem, är ju hela tiden på väg åt rätt håll och vill inte ha dessa som en eventuella källa till misslyckanden, bara som en positiv motivationshöjare!
och jag tar hennes idé. Hennes utmärkta superidé! Man ska vara snäll mot sig själv (även om man FÅR låta gruff, gruff ibland som i mitt förra inlägg) och jag bestämde mig då i slutet av juni att ha roliga mål, men alltså inte datummärka dem.

Andras delmål
I Anna-bloggens kommentarer ges nu förslag på delmål. Självklart finns det konkreta viktmål eller BMI-mål men också funktionella. Hör här - de är helt underbara:

* Sova på mage utan att få ont i ryggen.
* Gå i nylonstrumpor utan att det låter. (Alltså att benen inte gnids ihop lika mycket för varje steg=)
* Att kunna gå rakt fram mellan restaurangbord, inte i sidledes.
* Sitta på huk och lägga in en tvätt.
* Sitta bekvämt i en flygstol

och jag blir inspirerad och uppdaterar min egen lista.

Nya delmål
  • Farmors tjusiga vinterjacka kan knäppas. KAN - men tre centimeter till på putmagen under naveln behöver gå upp i rök.
  • 90-strecket passerat.
  • Gå i nylonstrumpor utan att det låter. Jag är osäker när det är i förhållande till nedanstående men placerar det här.
  • Minus 2o kg!
  • Jag kan gå i den trånga passagen på jobbet utan att dra in magen.
  • 87 = Tanke: "bara lite mer än 20 kilos övervikt. Det är en stor skillnad mot 45"
  • Köpa ett par byxor i stl 46, utan stretch
  • Jag kan promenera i 60 minuter innan min rygg värker.

Vad sägs?


1.4

1 kommentar:

Vägen från 137kilo sa...

Suveräna delmål och motivationshöjare! Jag skrev för många år sedan en lista med fördelarna man får av att vara normalvitig och kom upp i flera hundra, önskar att jag kunde hitta den nu när jag har rätt verktyg för att kunna förverkliga dem.