torsdag 26 juni 2008

Morgonkaffe och morgontankar

Det finns många saker jag gjort bra i livet. Slitit och kämpat för. Orkat. det måste också betyda att jag har uthållighet för att nå 63. Jag har provat förut. Och inte nått så långt. Varför det? Jag tycker inte om att vara hungrig. En viktig orsak.

Jag träffade en tjej som är kostrådgivare på ett sjukhus. Hon är sjuksköterska och van att prata med feta människor och tipsa dem hur man går ned i vikt. Vi träffades inte därför, men jag passade på att fråga henne vilka råd hon ger.

Tallriksmodellen. Halva tallriken m grönsaker. En liten gnutta potatis/pasta och en fjärdedel, minst med kött, fisk etc. Små mellanmål. Dra ner på portionerna. Gärna frukt.

Men då blir jag ju hungrig! sa jag. Om jag ska basera tallriken på så mycket grönsaker så kommer jag bli hungrig efter 2 timmar och då fundera över vad jag ska äta till mellanmål. Tillvaron kommer vara präglad av det.

Den här modellen måste vara bättre om man är riktigt tjock. Ta gårdagen t ex. Jag åt tre gånger. Först äggröra och makrill till frukost. Sedan lax till lunch med en gnutta grönsaker och en majonäsröra. Till middag köttfärsbiffar med avocado.

Jag är mätt i 4-5 timmar på ett mål som innehåller så pass mycket fett. Och jag oroar mig inte för vad jag ska äta sen.

Men vi får väl helt enkelt se.

Inga kommentarer: