lördag 4 oktober 2008

Goda tankar i augusti!

Jag har under sommaren drastiskt dragit ned på kaffe-drickandet på morgonen.

Så skriver jag i augusti, men det gäller inte nu längre. En viktig skillnad är att jag av jobbets 3 koppar, dricker espresso med 1msk mjölk. Det vill säga en klar minskning av mjölk. Men jag dricker ganska mycket kaffe om jag är hemma på morgonen/förmiddagen. 6 dl? med 1 tsk grädde. Det blir 1 gram kolhydrat per sådan kopp och totalt 3. Då gäller det att inte äta mer kolhydrat för att hålla måltidens gränsvärde på max 4.

Jag brukar äta 2 ägg och ett halvt paket bacon vilket gör 0. Ibland kokar jag 2 ägg och geggar ihop med lite majonäs.

Men om sanningen ska fram har jag nog blivit mer frikostig med kaffedrickandet över dagen.

Det här med måtten skriver jag också om. Kroppsmåtten. Jag skriver upp i en bok men det är inte lätt att mäta på alla ställen! Midjan - går bra. Höfter - går bra. Låren - nja. Överarm - nja. Jag måste nog skaffa mig ett tips om hur man gör.

Jag vill också i slutet av augusti ta tag i uppskrivandet av mat för att kontrollera att jag har bra proportioner mellan fett och protein och kolhydrat. Det har jag ju tjatat om ett par veckor nu igen och jag börjar i dag med det. Jag är ganska säker på att jag inte äter för mycket kolhydrater. Däremot är jag inte lika säker på hur mycket fett jag får i mig. Jag tror för lite. Och återkommer i saken om en vecka.

Inga kommentarer: