måndag 16 mars 2009

Blodfetter på sikt och bukfetma

Midjemått och mättat fett och betydelse.
Tidigare har jag skrivit om varför jag så ofta ser kvinnor i 55+åldern med en tydlig tjock valk ovanför midjan.

Klimakteriet 3
Klimakteriet 2
Klimakteriet 1

Det jag skriver nu är mer allmänt men funderingarna kom när jag läste mina gamla inlägg.

I DN intervjuas Maj-Britt Hellenius och säger :
- På hjärtkliniken har vi haft patienter som prövat att banta med lågkolhydratkost. Och visst har de gått ner i vikt, men sen kommer de till oss med skyhöga blodfettvärden. Det verkar som om blodfetterna sjunker så länge man går ner i vikt, men när man sen stabiliserar vikten och fortsätter att äta enligt den här dieten, så stiger blodfetterna.
Orden "det verkar som" känns förstås en smula vaga och jag frågar Kostdoktorn som säger:
det där verkar vara sista halmstrået de som varnar för fet mat och blodfetter håller fast vid. Att blodfetterna blir bättre på lågkolhydratkost i de flesta studier är nämligen ett faktum.

Men det halmstrået håller inte heller, den här stora studien visar tvärtom bättre blodfetter på lågkolhydratkost även efter 18 månader utan viktnedgång:
http://www.kostdoktorn.se/?p=599

Ok. Bra så. Nästa fråga som jag nu grubblar över är fettet som lagras kring buken. Benämns ju bukfetma och är inte bara "hudfett" utan också kring inälvorna. Jag läser att bukfetma är farligare än det fett som finns kring höfter och lår. Varför det? vill jag veta. Farligt på vilket sätt? Det finns fett och det finns fett men jag blir alldeles snurrig när jag försöker begripa. Förklaringar på olika sidor är förenklade till obegriplighet.

Inga kommentarer: