onsdag 16 juli 2008

Klimakteriet 1

Om inte redan i förra inlägget om benskörhet så kommer det i detta inlägg framgå min ungefärliga ålder = ) Riktigt där är jag inte ännu, men det är bara en tidsfråga.

Kvinnor som kommer i klimakteriet blir inte bara lite härligt uppkäftiga, utan har också en tendens att lägga på sig vikt. När jag tittar runt på tanter över 55 - vilket borde vara efter K - så ser jag att många har en valk strax under brösten. Sen kan de vara ganska smala i övrigt - inte alla. Varför är det så?
Att öka i vikt i 50-årsåldern är inte ovanligt. Ämnesomsättningen minskar, musklerna krymper och ersätts med fett. Samtidigt sätter sig det nya fettet runt magen, vilket är en farlig hälsorisk!

Östrogenbehandling kan göra att viktökningen inte blir lika stor. Dessutom sätter sig fettet inte i lika hög grad på de farliga ställena runt midjan och på magen
skriver man på klimakteriet.nu en sida från läkemedelsföretaget Organon som inte helt otippat säljer just Östrogen.

Ämnesomsättningen minskar i samband med klimakteriet. Men vi fortsätter att äta som förr och vi kan gå upp i vikt. Är det allt?

Äggstockar producerar östrogen. När de slutar att göra det minskar förstås östrogenet. Men, då läser jag att kroppens fettceller antingen tar över eller ökar produktionen av östrogen! (1) Kroppen har alltså behov av östrogen hela livet. Många fettceller borde alltså leda till mer östrogen, tolkar jag det, och det är sant. Men (igen), det finns olika sorters östrogen. Det finns tre olika typer av östrogen. Östradiol är det viktigaste östrogenet och det är det som produceras till största delen av äggstockarna. Det två andra östrogenerna är östriol och östron. (2) och som jag förstår inte lika "starka" som östradiol. Här måste jag lära mig mer.

För mycket östrogen ökar risken för bröstcancer (och då antar jag att det är för mycket av östriol och/eller östron) Det är hemskt och det ska jag titta på vidare.

Men varför viktökning och varför fettvalkar runt magen? Det är nästa steg i min "forskning"!


(1) Cancerfonden.se Bröstcancer.
(2) Människans fysiologi och anatomi. Liber utbildning.

Inga kommentarer: