torsdag 7 augusti 2008

Klimakteriet 2

Men varför viktökning och varför fettvalkar runt magen? Det är nästa steg i min "forskning"!

Så var min fråga till mig själv att undersöka.
När menstruationen upphör sjunker nivån av hormonet leptin. Det gör att man inte känner sig lika mätt som förut efter en måltid, och att man får sämre fettförbränning.
läser jag i en artikel från SR Ekot. Vad är detta leptin då? I bibblans nyinköpta anatomibok framgår att leptinet produceras i fettcellerna. Mer fettmassa leder till mer produktion av leptin. Har man lite leptin i blodet ökar aptiten. Aha. Fast då låter det ju som att tjockisar ständigt borde vara mätta.

Själva aptitcentrum (fint ord! Skulle kunna döpa en restaurang så. Kanske på franska Centre d'apetit, eller så!) sitter i hjärndelen hypotalamus och låter sig påverkas bl a av leptinet. Det finns också ett mättnadscentrum som kan dämpa aptitcentrums "lust att äta".

OK. Jag har inte blivit klokare egentligen. För om tjockisar har mycket leptin i kroppen, och ändå inte är mätta så kanske man blir resistent mot leptin? På samma sätt som man kan vara insulinresistent?

OMG! Googla på leptinresistens och du hamnar i den mest avancerade (och föralldel fascinerande) läsning.

Leptinet påverkar också förbränningen av fett genom att påverka kroppen till ökning av förbränning om det finns för mycket fett. Men om man nu är resistent för leptin kanske förbränningen inte är sådär särskilt god.

För nu får jag nöja mig med att leptin kanske är det som gör att viktökning sker i klimakteriet då det påverkar både aptit och förbränning. Och att det blev en del tjockis-kunskap på köpet. I alla fall lärde jag mig ordet leptin.

Men det svara inte på frågan om fettvalken på magen vilket jag får spara till nästa "forskningsrunda!"

Inga kommentarer: