lördag 9 augusti 2008

Klimakteriet 3

Varför blir kvinnor i klimakteriet feta om magen (om de nu blir feta) är frågan jag utreder.

Klimakteriet 1
Klimakteriet 2

Den minskande hormonproduktionen, alla hormon på ö - påverkar att kvinnor kan lägga på sig vikt och är också som jag förstår skälet till att det blir just på magen. Kring höfter etc är ju ett sätt för kroppen att skydda en fertil kvinnas eventuella graviditet också.
— Man ska samtidigt komma ihåg att många kvinnor drar ned på den fysiska aktiviteten i medelåldern. Att hänvisa till hormoner räcker inte som förklaring, säger Hellénius och tillägger att bukfetma inte bara ökar bland äldre kvinnor, utan även drabbar yngre. Hur mycket vi äter påverkar vikten, vad vi äter påverkar var fettet lagras. Mättat fett lagras till exempel i större utsträckning kring buken än omättat fett. 1)
läser jag på Forskning.se. Okej. Om jag nu börjar plussa i hop faktorer då. Minskad produktion av det viktigaste östrogenet, ev förändring av leptin leder till ändrad fettförbränning och framförallt östrogenet gör att det ev nya fettet inte placeras på höfter etc utan på mage. Men det är ändå konstigt att så MÅNGA äldre kvinnor är småfeta. Är det också som Hellenius säger här uppe, att kvinnorna efter 50 drar ner på motion och käkar mer? Allt i en olycklig kombination i helt fel ålder, liksom. Hm.

Sahlgrenska sjukhuset i Gbg hänvisar till en forskning, och säger att det är var femte kvinna som drabbas av bukfetma i samband med klimakteriet. 2) Jag tänker inte vara en av dem. När jag är i klimakteriet tänker jag vara 63kg-viktig. Inget annat.

Nu nöjer jag mig med bukfetman och klimakteriet tills vidare. Känner mig halvlärd. Noterar dock kommentaren om sambandet mellan bukfetma och mättat fett. Vad menar hon?


1. Mai-Lis Hellénius, professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska Institutet.Forskning.se
2. Sahlgrenska.gu.se.

Inga kommentarer: