måndag 4 augusti 2008

Fettbränning

Jag har läst Sten Sture Skaldemans bok GI-noll. Lite noga, sådär. Han pratar om tre faser i anpassningen till hans hormonella viktreglering.
1. där kroppen anpassar sig till få kolhydrater - tar ca en vecka.
2. där kroppen sakta vänjer sig med ketonbaserad metabolism. Sker gradvis och tar upp till ett halvår att anpassa kroppen till att använda lagrat fett som bränsle
3. när kroppen använder fett som bränsle fullt ut.

Det är intressant och jag vill lära mig mer. Måste verkligen börja plugga! Jag kommer att byta yrke på kuppen... ; )

PS. lagade goda lövbiffar som jag fyllde med gorgonzola. Jag äter alltid spenatblad till. Idag kom jag på att jag läst någonstans att spenat är giftigt. I för stora mängder alltså. Måste kolla upp det också!

Inga kommentarer: