torsdag 17 juli 2008

Att hålla vikten i alla sina dagar

Idag presenteras, som ni säkert sett, en studie där man jämför lågfettskost, medelhavskost och LCHF (svd buntar ihop det hela och pratar om Atkins och GI...). Läs Kostdoktorns sammanfattning.

Allt fokuserar på viktminskning. Dvs att man efter två år bäst minskar i vikt med hjälp av LCHF. Det är förstås intressant. Men jag är intresserad av vikthållning. Jag hatar egentligen "bantningsmetoder" . Hur många gånger har folk inte testat att gå ner i vikt och sen gått upp det igen? Inklusive jag själv. Eller detta faktum att jag genom livet gått upp så mycket i vikt, dvs trots att jag inte är en vrålvräkare när det gäller mat så har jag stadigt gått upp, gått upp och gått upp.

Jag tror ju nu att kolhydraterna är ena boven i dramat och för lite fett den andra. Men jag skulle vilja veta mer om folk som behåller den vikt de nått efter en viktminskning. Och framför allt är jag intresserad när det gäller kraftigt överviktiga. Inte 10plusarna, eller ens 20plusarna. Utan sådana som mig. Och Anna.

För det krävs förstås långa, i tid, vetenskapliga studier. "Anekdotiska bevis" finns säkert, men svåra att få tag på. Det är ju först på senare år som folk så allmänt delar med sig av sina erfarenheter via webbsidor och bloggar.

Så hur ska jag få veta?

Inga kommentarer: