onsdag 16 juli 2008

Godaste matlådor och D-vitamin

Ute på äventyr igår med buss. Egna matlådor medhavda. Lax och äggröra samt dubbelvikta lövbiffar. Allt kallt förstås. Hur gör man med fettdelen då, tänkte jag i går. Idag kom jag på majonäsen. Den är förstås lösningen! För nu blev det nog en dag med mer protein än fett är jag rädd.

Jag läste Kostdoktorn om D-vitamin. Hur får man reda på om det vitaminet är lågt i blodet? Genom att en läkare tar blodprover antar jag...men gör läkarna det? Så där utan vidare? Upptaget av kalcium blir sämre av för lite D-vitamin. I en bok i näringslära jag läser (Näring och hälsa av Ulla Johansson) menar man att också att "lättare brist på vitamin D kan bidra till den höga förekomsten av benskörhet här i Sverige".

Hm. Vad är det som orsakar de sköra benen? Brist på kalcium eller brist på Dvitamin - förutsättningen för att kroppen ska ta upp kalcium? Försöker läsa på Sjukvårdsrådgivningen men blir inte klok. "Om man är ute för sällan och får för lite dagsljus kan man få brist på D-vitamin, vilket kan bidra till benskörhet." skriver dem som en av orsakerna. D-vitamin alltså. Och vidare
Precis som när det gäller att förebygga benskörhet ska man fortsätta att vara fysiskt aktiv, och se till att få i sig tillräckligt med kalcium och D-vitamin.
Hur mycket D-vitamin behöver vi varje dag? T ex jag behöver ca 7,5 mikrogram per dag. Hur får jag det en regnig höstdag? Genom kosten. Vilken kost då? 100 gram smör tycks innehålla 0.56 mikrogram. Lax och makrill är goda källor. Också till kalcium.

Men om jag nu sitter i kolsvarta rummet och äter D-vitamin och kalcium i lagoma doser, vad händer då? Kan jag äta mig till mitt dagsbehov?

Tål att leta vidare om.

Inga kommentarer: