söndag 6 juli 2008

suuuget igen...och lusten till mat!

Helgen har varit bra med supergod mat. Kommentarer av typen:
- ska du äta så mycket SMÖÖÖR!

Och det SKA jag ju! Jag är aldrig hungrig. Det nästan bekymrar mig. Men jag tänker på mat! Jag satt i en solstol (under parasoll) i fredags och tänkte på förhållningssätt till mat. Så här tänkte jag:

Min idé är att bli frisk och smal. Det får ta den tid det tar. Anna har lärt mig att inte stressa.

Jag äter inte godis. Däremot har jag så länge jag kan minnas alltid blivit halvhungrig eller sugen på något sött en eller ett par timmar efter maten. Jag brukade äta en skål flingor med mjölk eller frukt, gärna två.

Jag längtar inte efter flingor nu. Jag längtar inte efter frukt heller, jag som var en sådan fruktoman. Det känns märkligt. Mina helgkompisar tycker att det är gott att äta glass och en och annan Magnum har slunkit ner i deras magar under helgen. Men inte i min, förstås. Kombinationen mättnad och vilja gör det enkelt att inte ta nån glass. Men jag oroas över att att inte kunna hålla viljan.

Hungern är borta. Något sug känner jag inte heller. Men det har hänt triljarder gånger i mitt liv att jag har ätit av andra anledningar än av hunger eller sug. För att det är gott helt enkelt! Glass tycker jag är gott. Sockerkaka tycker jag också är gott. Pasta med tre msk pesto tycker jag riktigt smaskigt.

Min poäng är att det finns andra drivkrafter till varför man äter. Jag antar att - när 63 är nått - jag får tänka på samma sätt som när det gäller grön kiwi. Det kliar i hela munnen när jag äter dem. Men nångång står jag ut, äter dem för att de är så goda och tar konsekvensen av det.

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

viktisenGrattis och lycka till! Jag är gammal viktväktare sedan -70-talet och har jojobantat i hela mitt liv. Kör nu med LCHF och mår för första gången bra. Håller en diabetes typ 2 i schack, är mätt och äter gott. Tänk vad jag varit lurad i alla år. Jag hoppas att du också skall bli nöjd och du kommer att nå ditt mål!!!!Bara fortsätt att njuta.